Terveellinen ruoka saattaa edistää mielenterveyttä
Kirjoittanut IKK 08.03.2010 08:08
Epäterveellisiä ja pitkälle jalostettuja ruokia suosivat ovat puolestaan alttiimpia masentumaan. Aiemmin myös Välimeren alueen perinteinen ruokavalio, joka on hyvin lähellä nyt tutkittua, on yhdistetty pienentyneeseen masennusriskiin. Australialaisten tutkimukseen osallistui tuhat satunnaisesti valittua 20-93-vuotiasta naista. Naiset itse arvioivat ruokavaliotaan. Mielenterveysongelmat selvitettiin kliinisellä haastattelulla. Yhdessä aikaisempien havaintojen kanssa tulokset viittaavat siihen, että ruokavalio saattaa vaikuttaa muun terveyden lisäksi mielenterveyteen. Kuitenkin yhtä mahdollista on, että masentuneet ja ahdistuneet muuttavat ruokavaliotaan sairastumisen jälkeen, jolloin epäterveelliset ruokatottumukset ovat sairauden seuraus. Tämän tutkimuksen perusteella ei voi päätellä kumpi vaihtoehto on oikea. Tutkimuksen julkaisi American Journal of Psychiatry -lehti ja Suomessa siitä kertoo Uutispalvelu Duodecim. |
||||











